Kara yolu taşımacılığı sağladığı avantajlarla yolcu taşımacılığı ve yük taşımacılığında en çok kullanılan taşıma modu. İhracat ve ithalat taşımalarında da karayolları tercih edilir. Bu yazımızı kara yolu taşımacılığında kullanılan araçlar hakkında yazdık.
Kara yolu taşımacılığı özellikle de araç koordinasyonun sağlanması ve hızlı sefer yapma özelliğine sahip olması, istenen miktarda ve ağırlıkta eşyanın en az zarar görme riskiyle transferinin sağlanması gibi avantajlara sahip. Kara yolu taşımacılığında kamyon, kamyonet, treyler ve konteyner kullanılır.
Yük otomobili: Kamyon
Kara Yolu Taşıma Yönetmeliği’ne göre kamyon azami yüklü ağırlığı 3500 kilogramdan fazla olan ve eşya taşımak için imal edilmiş motorlu taşıt. Kamyon, otomobil çalışma prensibiyle çalışması nedeniyle yük otomobili olarak da adlandırılır. Uluslararası taşımacılıkta kullanılan ve mavi tır levhası taşıyan uzun kamyonlar tır olarak adlandırılır. Kamyonun kasası sabit; fakat tır taşıdığı dorseyi istendiğinde bırakabilir.
Kamyonların dört dingilli olan yeni modelleri nakliye sektöründe kırkayak olarak bilinir. Ön ve orta dingillerinde bir, arka dingillerinde iki lastik bulunan, yük haddi ortalama 20 ton olan kırkayaklar, kendi ağırlığı dahil olmak üzere yaklaşık 30 ton toplam yük kapasitesine çıkabilir. Eski tip kamyonlara göre büyük oranda yakıt tasarrufu sağlamalarının da etkisiyle bu araçlar sık tercih edilir.
B sınıfının üyesi: Kamyonet
Kamyon ve kamyonet genellikle karıştırılır. Kamyon C sınıfı ehliyet belgesi gerektirirken kamyonet B sınıfı ehliyeti olanların kullanabileceği araçlar arasında bulunur. Kamyonlar en ağır yüklerin taşınmasında kullanılırken kamyonet, şehir içinde mobilya, beyaz eşya ya da içecek taşımacılığı için kullanılır. Kamyonet, izin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3500 kg’ı geçmeyen olmasıyla kamyonlardan ayrılır.
Yükü ağır bir araç: Treyler
Ağır yüklerin (tehlikeli madde dahil) nakliyesinde yayın olarak kullanılan treyler, yükün bir kısmını, üzerine bağlı bulunduğu dingil sayesinde taşıyabilir. Amerikan yapımı “Dorsey Trailers” markalı semi-treylerlerin Türk taşımacıların filolarına giren ilk araç olması nedeniyle treyler, taşımacılık sektöründe yaygın olarak dorse adı ile bilinir. Bununla birlikte treyler resmi olarak yarı römork olarak tanımlanır. Treyler en az 1 dingilli ve çekici ile çekilerek kullanılır. Treyler çeşitleri şöyle:
- Düz semi treyler
- Jumbo semi treyler
- Mega semi treyler
- Kamyon + römork
Semi treyler demiryolu taşımacılığına uygun olarak üretilmiş olmakla birlikte kara yolu taşımacılığı için de uygun standartlara sahip olduğundan kara yolu taşımacılığında kullanılır.
Lojistik sandık: Konteyner
Kara yolu taşımacılığında kullanılan araçlar arasında bulunan konteyner TDK (Türk Dil Kurumu) tarafından “Çeşitli eşyaları taşımak için International Organization for Standardization (ISO) ile uygunluk doğrultusunda yapılmış büyük sandık” olarak tanımlanmış. 20’lik konteyner ve 40’lık konteyner olarak ikiye ayrılan konteyner türleri, kullanım şekli, malzemesi ve amacı bakımından farklılık gösterebilir. Konteyner sayesinde tek seferde daha fazla ürün hasar görmeden ve insan gücü gerekmeden taşınabilir.
Çeşitli kamyonet, 6 teker kamyon, 10 teker kamyon, 40 ayak kamyon ve tır ile Birikim Lojistik’iz. Fiyat ve teslim süresi optimum olan taşıma modeli ve aracı için bizimle iletişime geçebilirsin.